Subsidie voor zakelijke laadpalen in 2025: zo haal je het maximale eruit
Inhoudsopgave blog
- Subsidie laadpaal zakelijk
- Waarom investeren in zakelijke laadpalen?
- Particulier vs. zakelijk laden
- Overzicht van subsidies en fiscale voordelen
4.1. Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
4.2. Milieu-investeringsaftrek (MIA)
4.3. Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL)
4.4. SPRILA: Subsidie private laadinfrastructuur bij bedrijven
4.5. VvE-subsidies - Praktische voordelen van elektrisch rijden
- Zo vraag je de regelingen aan
- Veelvoorkomende valkuilen
- Waarom kiezen voor Tek Power?
- Direct contact en ondersteuning
- FAQ – Veelgestelde vragen
Subsidie laadpaal zakelijk
Wil je als onderneming investeren in zakelijke laadpalen én profiteren van interessante subsidies en belastingvoordelen? Dan ben je op de juiste plek. Op deze pagina ontdek je hoe je met verschillende regelingen, zoals KIA, MIA, VAMIL en SPRILA, flink kunt besparen op de aanleg en het gebruik van laadpalen. Wij nemen je stap voor stap mee, zodat je zorgeloos kunt overstappen op elektrisch rijden en meteen profiteert van alle financiële voordelen. Of je nu een kleinere onderneming bent of tot de grote bedrijven behoort, we helpen je bij je subsidieaanvraag en laten je zien hoe je jouw fiscale winst optimaliseert.
Waarom investeren in zakelijke laadpalen?
Elektrisch rijden wordt steeds populairder, niet alleen voor personenauto’s maar ook voor elektrische bedrijfsauto’s, waaronder de elektrische bestelauto en zelfs zware elektrische voertuigen of andere mobiele werktuigen. Deze milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen passen perfect bij bedrijven die hun impact willen verkleinen. Dat komt niet alleen door de positieve invloed op het milieu, maar ook door de gunstige financiële kant. Met diverse oplaadpunten en laadstations op je bedrijfsterrein laat je aan klanten, werknemers en bezoekers zien dat je toekomstgericht onderneemt.
Bovendien is elektrisch rijden vaak voordeliger op de lange termijn: de “brandstof” (stroom) kost minder dan benzine of diesel, onderhoud is goedkoper en je ontwijkt strengere milieuzones in stadscentra. Bij gebrek aan voldoende publieke laadinfrastructuur kan je eigen infrastructuur een groot verschil maken voor het opladen van deze voertuigen. Daarnaast stimuleert de overheid deze transitie met diverse subsidies, zodat er genoeg geld beschikbaar is voor wie wil investeren in zakelijke laadpalen. Zo wordt het voor bedrijven duidelijk hoeveel subsidie er beschikbaar is, welke aanschafkosten er zijn, of je aanmerking komt en hoe je profiteert van een aantrekkelijke laadpaal subsidie.

Particulier vs. zakelijk
Als je thuis een laadpaal wilt plaatsen, heb je maar beperkte opties: een landelijke subsidieregeling voor particuliere laadpunten bestaat momenteel niet. Sommige gemeenten bieden wel aan om in de buurt een openbare laadpaal te installeren, maar die is dan niet exclusief voor jou.
Voor bedrijven zijn er daarentegen volop mogelijkheden. Niet alleen kun je de btw terugvragen, je komt ook in aanmerking voor investeringsaftrek (zoals de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, de milieu investeringsaftrek en de willekeurige afschrijving milieu investeringen). Daarnaast is er vaak subsidie beschikbaar via een subsidie laadpaal zakelijk regeling of de subsidieregeling private laadinfrastructuur, beter bekend als SPRILA. Wil je een groter laadplein aanleggen voor bijvoorbeeld zware voertuigen of een mix van elektrische auto’s en mobiele werktuigen? Ook dan zijn er diverse subsidies en fiscale voordelen die je helpen om de aanschaf en installatie betaalbaar te houden.


Overzicht van subsidies en fiscale voordelen
Er zijn grofweg twee manieren waarop de overheid je financieel ondersteunt bij de installatie van laadpalen:
1. Fiscale voordelen – Dit zijn aftrekposten op je winst, waardoor je minder belasting betaalt. Denk aan:
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
- Milieu-investeringsaftrek (MIA)
- Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL)
2. Directe subsidie – Een geldbedrag om een deel van je aanschafkosten en installatiekosten te dekken, bijvoorbeeld de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur (oftewel SPRILA).
Tabel: Overzicht van Belangrijkste Regelingen
Regeling | Type voordeel | Voordeelbedrag | Belangrijkste voorwaarden | Aanvraagprocedure |
---|---|---|---|---|
KIA (Kleinschaligheids-investeringsaftrek) | Fiscale aftrek (ink./venn.belasting) | 28% extra aftrek bij investeringen tussen ca. €2.800 en €69.765 (jaarlijks iets variabel). | Jaarlijkse investering > ~€2.800. Uitgesloten zijn o.a. fossiele personenauto’s, maar laadpalen zijn toegestaan. Min. 5 jaar op balans houden. | Geen aparte aanvraag nodig; verwerken in belastingaangifte (IB of Vpb). |
MIA (Milieu-investeringsaftrek) | Extra fiscale aftrek (milieu) | Tot 45% bovenop reguliere afschrijving (voor laadpalen op de Milieulijst). | Binnen 3 maanden melden bij RVO. Investering ≥ €2.500. Laadpaal moet op de Milieulijst staan. | Via RVO (mijn.rvo.nl) melding indienen. Daarna verwerken in belastingaangifte |
VAMIL (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) | Versnelde afschrijving (75%) | 75% van de investering mag je willekeurig in het eerste jaar afschrijven. | Zelfde voorwaarden als MIA (binnen 3 maanden melden, milieulijst). Combi met MIA is mogelijk, voor optimaal voordeel. | Zelfde melding als MIA (een gecombineerd formulier). Daarna boekhoudkundig toepassen in de jaarrekening. |
SPRILA (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur) | Directe subsidie | Vast bedrag per laadpunt; hoogte afhankelijk van type (AC/DC), vermogen en of je mkb/grootbedrijf bent. | Laadpunt op eigen terrein, niet 24/7 openbaar. Subsidie > €25k? Eerst toekenning aanvragen. Realisatie binnen 24 maanden. | Aanvragen bij RVO (Mijn RVO). Facturen + bewijzen na realisatie voor uitbetaling. |
VvE-subsidies | Directe subsidie of lening | 75% van kosten oplaadpuntenadvies, €100 per parkeerplek voor basisinfra, plus eventuele Energiebespaarlening. | VvE met parkeergarage of -terrein. Besluit van ALV nodig. Offertes en bewijs splitsingsakte vereisten. | Advies- en basisinfra-subsidie via RVO. Energiebespaarlening via Nationaal Warmtefonds. |
(Bovengenoemde bedragen en percentages zijn indicatief; raadpleeg actuele bronnen voor precieze cijfers.)
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
De KIA is een investeringsaftrek die bedoeld is om mkb’ers te stimuleren tot het aanschaffen van bedrijfsmiddelen. Als je jaarlijks boven een bepaalde drempel investeert (meestal rond €2.800), kun je tot 28% van dat bedrag extra van je winst aftrekken. Dat levert een direct belastingvoordeel op. Met deze regeling kun je bijvoorbeeld de aanschaf van zakelijke laadpalen aanzienlijk voordeliger maken.
Voorbeeld: stel je schaft laadpalen aan voor €10.000, en je zit binnen de juiste investeringsbandbreedte. Met 28% KIA mag je €2.800 extra aftrekken. Bij een flink belastingtarief scheelt dat zomaar honderden euro’s aan te betalen belasting. Bovendien hoef je voor de KIA geen aparte aanvraag te doen. Je verwerkt de aftrek in je normale aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting. Let wel op dat je de laadpalen minimaal vijf jaar op de balans houdt; anders krijg je een desinvesteringsbijtelling.
Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Met MIA krijg je een extra aftrek tot 45% bovenop je reguliere afschrijving, speciaal voor milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen die op de Milieulijst staan. Laadpalen (ook voor zware voertuigen als dat relevant is) komen hiervoor in aanmerking. Je dient dan wel binnen drie maanden na het sluiten van de koopovereenkomst een melding te doen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
In de praktijk betekent dit dat je flink kunt besparen. Voorbeeld: investeer je €10.000 in een slimme laadoplossing die op de Milieulijst staat, dan mag je €4.500 extra van je winst aftrekken. Combineer je dat met KIA, dan loopt je totale aftrek nog verder op. Zo maak je de effectieve kosten van je laadpalen een stuk lager. Denk ook aan de open charge point protocol (OCPP) als je je laadpalen toekomstbestendig wilt inrichten voor verschillende voertuigen.
Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL)
De VAMIL-regeling laat je tot 75% van de investering versneld afschrijven. Je kunt dus zelf kiezen in welk jaar je de grootste hap van de afschrijving boekt. Dat verlaagt in het gekozen jaar je winst en helpt je belasting te besparen. Daarna schrijf je de resterende 25% op de gewone manier af. Het totale afschrijvingsbedrag blijft hetzelfde, maar je haalt het voordeel eerder naar voren. Dat is vooral gunstig voor je liquiditeit.
Net als bij MIA moet je een melding doen bij RVO binnen drie maanden. Vaak combineer je de MIA- en VAMIL-aanvraag, omdat het om dezelfde Milieulijst en voorwaarden gaat. Zo kun je jouw subsidie laadpaal zakelijk en fiscale voordelen optimaal benutten.
SPRILA: subsidie voor private laadinfrastructuur bij bedrijven
Naast de fiscale regelingen is er een directe subsidiemogelijkheid: SPRILA (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur). Je hoort ook wel de term laadinfrastructuur bij bedrijven SPRILA. Hiermee kun je per laadpunt een vast bedrag terugkrijgen. De exacte hoogte hangt af van het type laadpaal (bijvoorbeeld een gewone AC-lader of snelladers) en of je een mkb- of grootbedrijf bent. Soms komt ook een stationaire batterij voor piekopslag in aanmerking.
Belangrijk is dat de laadpunten op je eigen terrein komen te staan en niet publiekelijk toegankelijk zijn voor iedereen. Daarnaast moet je bij een subsidie boven een bepaalde grens eerst een toekenning ontvangen voordat je de laadpalen mag installeren. De RVO beoordeelt vervolgens of je in aanmerking komt. Zodra je de palen hebt laten plaatsen, lever je facturen en bewijzen aan. Na goedkeuring krijg je het toegekende bedrag uitbetaald.
Combineer je SPRILA met MIA of VAMIL, dan verlaag je voor de fiscale meldingen je investeringsbedrag met de ontvangen subsidie. Zo voorkom je dubbele financiering. Check vooraf de budgetten en deadlines, want veel subsidies werken met een jaarlijks plafond: op is op. Voor grote bedrijven geldt vaak een ander maximale percentage dan voor mkb. Informeer bij RVO en houd je kvk nummer bij de hand voor een vlotte aanvraag.
VvE-subsidies
Voor bedrijfspanden met een VvE-structuur of appartementencomplexen zijn er aparte steunmaatregelen. Zo kun je als VvE een subsidie krijgen voor een oplaadpuntenadvies: 75% van de advieskosten, tot een bepaald maximum. Daarnaast is er een bijdrage van €100 per parkeerplaats als je in één keer alle plekken voorbereidt op toekomstige oplaadpunten.
Hoewel deze bedragen niet alle kosten dekken, kunnen ze wel een fijn zetje geven. Bovendien kun je, als VvE, een Energiebespaarlening afsluiten bij het Nationaal Warmtefonds. Daarmee spreid je de uitgaven over meerdere jaren. Zo wordt opladen ook in een gedeelde parkeersituatie haalbaar en betaalbaar, zelfs voor elektrische auto’s of zware elektrische voertuigen.
Praktische voordelen van elektrisch rijden
Het plaatsen van zakelijke laadpalen biedt meer dan alleen subsidievoordeel. Denk bijvoorbeeld aan:
- Lagere ‘brandstof’kosten: Stroom is doorgaans goedkoper dan benzine of diesel, zeker als je deels eigen zonne-energie benut.
- Minder onderhoud aan voertuigen: Een elektrische motor heeft minder bewegende onderdelen, wat scheelt in reparaties.
- Toegang tot milieuzones: Volledig elektrische voertuigen behouden in de toekomst toegang tot stadscentra, zelfs met zero-emissie zones.
- Duurzame uitstraling: Je laat zien dat je investeert in de toekomst en verantwoord onderneemt.
- Groeiende mogelijkheden: Heb je later meer laadstations nodig? Met de juiste infrastructuur breid je eenvoudig uit of kun je aanleggen voor nog grotere of elektrisch aangedreven zware voertuigen.
Zo vraag je de regelingen aan
- Onderzoek wat van toepassing is
Heb je alleen behoefte aan fiscale voordelen, of wil je ook SPRILA inzetten? Check de RVO-website voor details. Vaak kun je eenvoudig subsidie aanvragen voor je laadpalen. - Plan je investering
Bij MIA/VAMIL is het cruciaal dat je binnen drie maanden na de koopovereenkomst meldt. Bij SPRILA moet je soms eerst goedkeuring hebben voordat je de subsidie kunt krijgen. - Verzamel documenten
Denk aan offertes, technische specificaties en je kvk nummer. Zorg voor eHerkenning om alles digitaal in te dienen. - Dien je aanvraag in
Voor MIA/VAMIL doe je een melding bij RVO. Voor SPRILA doorloop je eveneens een procedure in Mijn RVO. Zo ontdek je snel hoeveel subsidie je ontvangt. - Plaats de laadpalen
Rond de installatie af binnen de gestelde termijn. Denk ook aan de open charge point protocol als je gebruiksgemak en flexibiliteit wilt vergroten. - Vaststelling
Lever facturen en bewijzen in, zodat de subsidie definitief wordt vastgesteld. - Verwerk de aftrekposten
KIA en MIA/VAMIL vul je correct in bij je belastingaangifte.
Veelvoorkomende valkuilen
- Te laat melden: Meld je MIA/VAMIL buiten de drie maanden, dan vervalt het recht op aftrek.
- Onjuiste aanvraagvolgorde: Bij SPRILA moet je soms eerst een beschikking hebben voordat je begint.
- Dubbele financiering: De ontvangen subsidie moet je aftrekken van het investeringsbedrag bij de MIA/VAMIL-melding.
- Vergeten te schakelen met je boekhouder: Zorg dat je accountant op de hoogte is, zodat de aangifte helemaal klopt.
Waarom kiezen voor Tek Power?
Bij Tek Power geloven we dat elektrisch rijden zowel duurzaam als financieel aantrekkelijk kan zijn. We helpen je niet alleen aan de juiste laadpalen, maar ondersteunen je ook bij alle subsidie- en aftrektrajecten. Onze experts weten precies welke regelingen bij jouw onderneming passen en zorgen dat je geen belangrijke deadline mist. Zo haal je het maximale uit je investering en geniet je van je fiscale winst.
We werken met kwaliteitsproducten en gecertificeerde installateurs, zodat je zorgeloos kunt rekenen op een betrouwbare laadinfrastructuur. Of je nu één laadpunt wilt plaatsen of een compleet laadplein wilt opzetten voor zware voertuigen of elektrische auto’s, wij staan voor je klaar. We houden zelfs rekening met toekomstige ontwikkelingen, zoals bidirectioneel laden of slimme energiesturing. Op die manier is je laadsysteem straks nog steeds helemaal up-to-date.

Direct contact en ondersteuning
Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu, maar kan ook een slimme zakelijke keuze zijn. Met KIA, MIA, VAMIL en SPRILA in je achterzak verlaag je de kosten en zet je een serieuze stap richting een groene toekomst. Tek Power maakt het je graag gemakkelijk: we geven persoonlijk advies, helpen bij de subsidieaanvraag en regelen een vakkundige installatie.
Bij Tek Power zorgen we voor een complete ontzorging van A tot Z. Dat betekent dat we niet alleen de juiste laadoplossing leveren en installeren, maar je ook actief begeleiden bij het subsidie aanvragen, zoals via laadinfrastructuur bij bedrijven sprila, MIA of VAMIL. Zo hoef jij je geen zorgen te maken over deadlines of formulieren, en ben je verzekerd van maximaal financieel voordeel.
Veelgestelde vragen
Ontdek andere interessante blogs
Subsidie voor zakelijke laadpalen in 2025: zo haal je het maximale eruit
Inhoudsopgave blog Subsidie laadpaal zakelijk Waarom investeren in zakelijke laadpalen? Particulier vs. zakelijk laden Overzicht van subsidies en [...]
Dynamisch energiecontract en de onbalansmarkt
Hoe werkt een thuisbatterij precies? Bij Tek Power installeren we thuisbatterijen en hebben we afspraken gemaakt met Frank [...]